Erakonnad ei soovi avaldada europarlamendi valimiskampaania eelarvet – ainsana riigikogu parteidest ei tee kampaania maksumusest saladust sotsiaaldemokraadid.
IRLi nimekirjas europarlamenti kandideeriv Eerik-Niiles Kross ei soovinud erakonna kampaania maksumust välja öelda. “Ma ei julge praegu kindlat summat öelda. Ma pole kindel, kas tohimegi seda teha, võib-olla reklaamiagentuuridele ei sobigi see,” ütles Kross, lisades, et tema arvates on lepingutes konfidentsiaalsusklausel.
Kross ütles, et enne valimiste lõppu ei taheta eelarvet avalikustada konkurentide uudishimulike pilkude pärast. “Mõeldakse, et enne lahingut pole mõtet reservi suurust välja öelda, konkurendid vaatavad, kes kui palju kulutab,” selgitas ta. Kross lausus, et raha kulub igal juhul, kuid erakond üritab kampaaniat ajada nii mõistlikult kui võimalik.
Peljatakse konkurente. Samuti IRLi nimekirjas europarlamendi kohta püüdva Anvar Samosti sõnul oleks mõtlematu kampaania eelarvet avalikustada. “Ka konkurendid loevad Äripäeva. See pole info, mida jagama hakata,” ütles ta. Samosti sõnul deklareeritakse niikuinii kampaania maksumus ausalt pärast valimisi valimiskomisjonis, nii nagu peab.
“IRLi eelarve pole müstiline summa ega suur raha,” ütles Samost. IRLi kampaaniajuht on tema sõnul erakonna peasekretär Tiit Riisalo, Samosti isiklik kampaaniajuht aga Postimehe endine turundus- ja arendusjuht Jaanus Lillenberg. Kampaania rahastamine käib Samosti ütlust mööda täielikult IRLi kaudu. “Küsige neid asju Riisalo käest, mina olen kandidaat ega tegele rahaga,” märkis ta. Riisalo aga Äripäeva päringutele ei vastanud.
Reformierakonna europarlamendi valimiste kampaaniajuht Annika Arras keeldus kampaania maksumust välja ütlemast. “Poliitilised kampaaniad vajavad tihtipeale operatiivseid muutusi, seega ei taha ma seda öelda,” ütles Arras.
Reform ei tea numbrit, sotsid ei salatse. Samuti ei tahtnud Arras avalikustada, milliseid lepinguid on Reformierakond praeguse kampaania jaoks sõlminud. “Kõik on alles töös, me ei ole midagi konkreetset planeerinudki,” märkis ta. “Arvestades, kui muutuv kõik on, jään selle juurde, et kindel summa ilmneb alles kampaania lõpus.”
Arras lisas, et Reformierakonna kandidaatide isiklik panus kampaaniasse on igaühe enda otsustada.
Sotsiaaldemokraatliku erakonna (SDE) europarlamendi valimiste kampaaniajuht Tarvo Sarmet ei näe eelarve avalikustamises probleemi. “Saladusi pole, kõik on korrektne,” ütles ta. SDE on kampaaniaks plaaninud 300 000 eurot, millele lisandub kandidaatide panus.
Sarmeti sõnul paneb SDE valimiskampaania sõnumid ja plaanid paika kampaaniatoimkond, mis tegutseb erakonna esimehe Sven Mikseri ja tema kui kampaaniajuhi eestvedamisel. Koostööd tehakse reklaamiagentuuriga Mediapool Viezum ja spetsiaalselt kokku pandud meeskonnaga.
Sarmet lausus, et igal kandidaadil on ka isiklik vabatahtlik abiline. “Kandidaadid panustavad kampaaniasse nii oma aega kui ka raha,” märkis Sarmet. Oma raha kulub näiteks sõidukulude, trükiste ja sotsiaalmeedia kasutamise peale.
Rahastamine annetuste kaudu. Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna esimehe Mart Helme sõnul on nende kampaania eelarve 25 000–30 000 eurot. “See summa on meil praegu olemas, kuid eks tilgub veel juurde,” märkis Helme. Raha tuleb peamiselt annetustest ja liikmemaksudest, aga ka kandidaatide isiklikust panusest.
“Riigikogu erakonnad, kes on endale määranud väga prisked ülalpidamise rahad, saavad laustuld anda, aga meie peame olema täpsuskütid, snaiprid,” ütles Helme. “Me ei saa raisata.” Helme sõnul pole erakond võimeline võistlema riigikogu parteidega, kuid usub, et nad suudavad teha tugeva kampaania. “Raha pole palju, aga me pole ka päris käpuli,” ütles Helme. Näiteks on erakond ainuke väike partei, kes esitas europarlamendi valimistele täispika nimekirja. See läks maksma 22 000 eurot. “See on meil makstud ja see kampaaniakulude hulka ei kuulu, vaid oli eraldi väljaminek.”
Eesti Iseseisvuspartei esimehe Vello Leito sõnul rahastatakse erakonna valimiskampaaniat peamiselt annetustest. Keskerakond ja Eestimaa Rohelised Äripäevale ei vastanud.
-
Üksikkandidaadid tühjendavad kukruid
Üksikkandidaat Silver Meikar kasutab europarlamendi valimistel peamiselt toetajate annetusi. Kandidatuuri ülesseadmiseks algatas Meikar kampaania ja kogus annetajatelt ööpäevaga 4578,97 eurot ehk mitu korda rohkem kui eesmärgiks seatud 1775 eurot kautsjoni jaoks.
“Inimesed annetasid kampaaniale oma isiklikku raha ja ma ei kavatse seda erakondade kombel põletada,” ütles Meikar ja lisas, et tema enda rahaline panus on 300 spartalikku eurot.
Ei taha arutult raisata. “Tõestan, et poliitikat on võimalik teha reklaamitööstuse orjuseta ja arutu raiskamiseta. Kavatseme olla keskkonnasäästlikud ega risusta läikepaberile trükitud propagandamaterjalidega inimeste postkaste,” märkis ta.
Meikari sõnul on plakatite, klantspiltide ja teadvustamata hirmudele ja lootustele rõhuvate videote aeg möödas. “Intelligentne valija ei tee otsust umbisikulise meediasse paisatud demagoogilise propaganda põhjal,” ütles Meikar.
Ta lisas, et valimised ei peaks olema missivõistlused, nagu Euroopa Parlamendi valimised väheste osaliste, tuntud nimede ja tuntud nägude esinumbriteks seadmise tõttu olema kipuvad.
Kasu Savisaare kampaaniast. Riigikogulasest üksikkandidaat Olga Sõtnik juhib oma kampaaniat ise. Ta selgitas, et on varem teinud kampaaniat endale, Jüri Ratasele ja Edgar Savisaarele, mistõttu on tal kogemus olemas.
Sõtnik rahastab kampaaniat oma taskust ja annetustest. Sõltuvalt sellest, palju annetusi koguneb, otsustab Sõtnik, kas teeb otsepostituse või tellib tele- ja raadioreklaami. Praeguseks pole Sõtnik sõlminud ühtegi kampaanialepingut. “Olen paindlik ja kujundan oma eelarvet kampaania käigus,” ütles ta.