Äripäev kirjutab juhtkirjas, et tänase kaaneloo näitel said taaskord kinnitust praeguse majanduslike huvide deklareerimise süsteemi kitsaskohad ning aastaid planeeritud ja menetletavad muudatused vajavad kiiremat sisseviimist.
Tänasest Äripäeva kaaneloost selgub, et ehkki seaduse järgi peab ametnik majanduslike huvide deklaratsiooni märkima aktsiate nimiväärtuse, ei näita see tema tegelikku varalist seisu.
Nimiväärtus vs turuväärtus. Praegune seadus ütleb, et deklareerida tuleb aktsiate ja osakute nimiväärtus. Ühelt poolt on see õige ning tagab vähemalt minimaalsed nõudmised - isiku majanduslikud huvid on teada. Teisalt ei ole see piisav, sest nimi- ja turuväärtus võivad erineda lausa mitu korda ning tegelik olukord jääda teadmata.
Ainsana deklareeris oma varade väärtuse vastavalt turuväärtusele majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Marika Priske. Kusjuures olukorra teeb absurdeks, et käitudes ratsionaalselt õigesti, on ta seaduse vastu justkui eksinud. Ülejäänud kantslerid märkisid deklaratsioonides aktsiate ja osakute nimiväärtuse.
Teiseks vastuargumendiks on, et aktsiate ja osakute turuväärtuse kontrollimine ja jälgimine muutub tehniliselt liiga keerukaks ja ressursimahukaks. Kuid see ei ole sisuline probleem, vaid otsitud ettekääne. Äripäev kirjutas alles veidi enam kui kuu aja eest, et praegune iganenud ja kasutuskõlbmatu tehniline korraldus vajab sisulist reformi ning e-maksuameti ja e-valimistega e-riigis on lausa piinlik, et deklaratsioone täidetakse endiselt käsitsi.
Investeerimiseeskujud. Äripäev tervitab kantslerite aktiivsust investeerimisel. Selles paistab teravalt silma siseministeeriumi kantsler Tarmo Türkson, kes ületab investeerimisagaruselt teisi kolleege mäekõrguselt. Tema enda sõnul on investeeringud kümne aastase töö vili ja nüüd keskendub ta vara säilitamisele.
On üheaegselt loogiline ja tähelepanuväärne, et kõige lähemale küündib Türksonile rahandusministeeriumi kantsler Veiko Tali, kes on koos abikaasaga investeerinud paljudesse pensioni- ja investeerimisfondidesse.
Investeerimine eeldab keskmisest kõrgemat teadlikust ja silmaringi, sealhulgas majandusest, mis võiks olla üheks indikaatoriks kantsleri kompetentsi kohta. Türkson ja Tali on selles osas teistele eeskujuks. Seda enam, et koguni neli kantslerit ei ole märkinud deklaratsiooni ühtki aktsiat, osa ega väärtpaberit, isegi mitte pensionifondide osakuid!
Endine Teabeameti pea on ka hea näide, miks majandushuvide deklareerimine ja nende avalikustamine on oluline. Kui selline kohustus puuduks, oleks märksa keerulisem veenduda, kus ja milliseid huve ametnik omab, mis põhjustaks vaid tarbetut kahtlustamist ja spekulatsioone. Sealhulgas selle üle, kas endine luurejuht Türkson omab investeeringuid Venemaal ja kui suureks neid võib hinnata.
Korruptsioon on valdkond, millega võitlemisel ei saa teha allahindlusi. Ei saa öelda, et tee poolgi, kui tervet ei jõua. Uus seaduseelnõu on pärast kaheaastast tolmukogumist saadetud mais kooskõlastusringile. On antud mõista, et püsib lootus saata eelnõu sügiseks riigikokku.
Äripäev on jätkuvalt seda meelt, et seaduse koostamisel peab olema eesmärgiks leida lahendus, kuidas kontrolli tõhusalt teostada, mitte otsida põhjendusi, miks kontrolli lõdvendada või sisuliselt loobuda. Lati läbimine alt ei taga lihtsalt tulemust.