Reformierakonna kauaaegse toetaja ja Arco Vara endise suuromaniku Richard Tomingase firma rentis riigifirmale EVR Cargo kaks Hiina vedurit.
18. detsembril sõlmis BRE Estonia kaubavedude vähesusega kimpus oleva EVR Cargoga kaheaastase Hiina manöövervedurite rendilepingu. Kuigi mõlemad pooled keelduvad avaldamast, kui suur on ühe veduri rendisumma kuus, on mõlemad – nii BRE Estonia omanik ja juhatuse liige Richard Tomingas kui ka EVR Cargo juhatuse esimees Ahto Altjõe – varmad kinnitama, et tegemist oli kõigile erakordselt soodsa tehinguga. Võib-olla oligi, kuid kui jälgida, kuidas osapooled lepingu sõlmimiseni jõudsid, võib märgata traagelniite Reformierakonna suursponsori ja riigifirma juhtide vahel. Mõned arvud allpool annavad aimu, mis summadest võib käia jutt.
Tomingas kinnitab, et need on samad Hiina manöövervedurid, mis pidid juba 2013. aastal peaaegu EVR Cargo omaks saama, aga ei saanud tollal Euroopa Liidust õigel ajal tüübikinnitust. Nüüd aga õnnestus Tomingasel veduritele sertifikaadid ja kõik load hankida, mistõttu on tegemist Euroopa Liidus seni ainsate Hiina suurtootja veduritega, mis siin legaalselt kaupu veavad. Ja selle üle on ettevõtjal väga hea meel, sest see tegevat hiinlastele positiivset reklaami, sest riigifirma teenistuses olemisele ei saa igas riigis loota.
Tomingas on hiinlastega juba aastaid äri ajanud. Nüüd on see jõudnud esimese käegakatsutava lepinguni. „EVR Cargo peaks riigifirmana olema selle rendilepinguga väga rahul. See oli nende jaoks kindlasti soodne diil,” kinnitab Tomingas. Ta keeldub siiski konkreetseid arve nimetamast.
Richard Tomingase äriühingult renditud kaks Hiina vedurit teenivad alates jõulukuust iga päev EVR Cargot.Foto: BRE Estonia OÜ
Tõepoolest, Tomingas sehkendas hiinlastega juba 2011.–2012. aastal, kui kõnealuseid vedureid püüti esimest korda EVR Cargole müüa. Äripäev kirjutas 2012. aastal, et Hiina veduritega püüdsid raha teenida mitu Eesti ärimeest. Hiinlaste esindaja OÜ Railcar omanikeringis oli Eesti Raudtee endine juhatuse liige Rene Varek ja Arco Vara ühe toonase omaniku Richard Tomingase elukaaslane Pille Pank. Siinkohal on ehk paslik meenutada, et Tomingas toetas 2011. aasta detsembris Reformierakonda 5000 euroga, mis mõistagi ei ole jäänud Tomingase ainsaks erakonnale tehtud annetuseks. Peale tema olid Railcari omanikud sel ajal veel Aleksei Šuba ja Pärnu ettevõtjad Jüri Martinson ja Georg Pärn. Railcari 2011. aasta majandusaruandes märgitakse, et sõlmiti esimene leping ja ligi 660 000 euro suuruse müügitulu juures teenis firma 600 000 eurot puhaskasumit. Osanikele määrati dividendideks 432 000 eurot.
Ka Altjõe vaikib
Mullu detsembris sõlmitud rendilepingu üksikasjade ja vedurite rendihinna asjus jääb vaoshoituks ka riigifirma EVR Cargo juht Ahto Altjõe. Temagi kinnitab, et firma raha on heaperemehelikult kasutatud, nõukogu kiitis ju vedurite rendilepingu suurema aplombita heaks.
„Meil oli neid vedureid vaja,” õigustab Altjõe. „Mitmed firmad on pakkunud, et ostaksime endale uued vedurid, kuid seni, kuni kaubamahud ei ole aastatetaguse ajaga võrreldes taastunud, ei ole mõtet uusi vedureid osta. Pealegi on meil ju lisaks „hiinlastele” veel 54 Ameerika vedurit – neid ei saa EL-is ka kuhugi müüa ega rentida, sest need on liiga rasked. Ja kokku 14 nõukogudeaegset vedurit. Kõik on enam-vähem pidevalt töös, ükski niisama depoos ei seisa,” seletab Altjõe.
Tema sõnul on uusi vedureid soodne ülal pidada. „Eks nõukogu on vaaginud ja arutanud nende hinda igat pidi, nii nende kütusekulu kui ka võimalikke remondikulusid,” täpsustab Altjõe.
Kuidas EVR Cargo ja kuni 2014. aasta novembri-detsembrini praktiliselt riiulifirmana eksisteerinud BRE Estonia üksteist leidsid?
„Tomingas tuli ja rääkis, et tal on võimalus uusi vedureid rentida. Meil oli vedureid vaja ja nii ta läks. Teised firmad on pakkunud vedureid müüa, aga me ei ole tahtnud osta,” kinnitab Altjõe veel kord. Nii lihtsalt ongi Reformierakonna pikaajalise toetaja äriühing sõlminud riigifirmaga mõlemaid pooli rahuldanud lepingu.
Majandus- ja taristuminister Kristen Michal ega ükski EVR Cargo nõukogu liige ei soovinud Ärilehele eile Hiina vedurite rendilepingute tausta selgitada. Michali eest vastas pressiesindaja, et Ärilehe küsimused olid liiga spetsiifilised, aga üldkoosolek ei tegele operatiivjuhtimisega. Richard Tominga endine alluv, Arco Vara kunagine juhatuse esimees Viljar Arakas aga leidis, et nõukogu esimees Andri Avila peab toimunut avalikkusele selgitama. Avila puhkab augusti alguseni.
Pisut ajalugu
Peale selle, et Hiinas toodetud vedurid on nüüd EL-is seadustatud, oli nendega veel mõne aasta eest siinmail kõvasti tüli, sest EVR Cargo nõukogu koosnes toona hoopis teistsugustest inimestest. Esimene hääletus „hiinlaste” ostmise üle kukkus kolinal läbi. Ostu toetasid Urmas Sõõrumaa, Viljo Vetik ja Peep Aru. Vastu hääletasid Tõnis Palts, Taavi Madiberk, Janno Rokk, Tõnu Kõiv ja nõukogu esimees Tõnis Haavel. „Minu jaoks ei suutnud juhatus põhjendada nende vedurite ostu vajalikkust,” põhjendas Haavel ajakirjanduses oma seisukohta. „Juhatus võib küll soovida ettevõtet pidevalt tugevdada, kuid kui see ei muuda ettevõtet efektiivsemaks, kui sellest käivet juurde ei tule, ei ole aktsionärile sellised otsused reeglina kasulikud,” lisas ta tookord Äripäevale.
Tookordset majandusministrit Juhan Partsi selline otsus ei rahuldanud. Ta muutis nõukogu koosseisu ja uus hääletus kiitis vedurite ostu heaks. Hiljem siiski selgus, et vedurid ei saanud lubasid, mistõttu ei olnud neil asja ka siinsetele raudteedele.
Eesti Raudtee tütarettevõte EVR Cargo sõlmis 18. augustil 2011 Hiina äriühingute konsortsiumiga CCOEC/BRE lepingu 16 uue manööverveduri DF7G-E ostuks, millega sooviti välja vahetada nõukogudeaegne manööverveduripark. Lepingu allkirjastasid EVR Cargo nimel juhatuse liige Oskar Kalmus ja Hiina poolt China National Corporation for Overseas Economic Cooperationi (CCOEC) president Ma Zhiwu.
Tehingu väärtuseks kavandati 30,2 miljonit eurot. Vastavalt lepingule kavatseti spetsiaalselt EVR Cargo spetsifikatsiooni järgi projekteeritud vedurid anda tellijale üle 2013. aasta teises kvartalis. Esimene uus vedur pidi hanke tingimuste järgi tüübikatsetusteks Eestisse jõudma 2012. aasta esimeses pooles. Ülejäänud 15 vedurit kavatseti tarnida EVR Cargole 2013. aasta teises kvartalis. Mäletatavasti ei saanud tehingust asja.