Rääkides Tallinna liikluskorralduses toimuvast, arvavad asjasse segatud inimesed üheselt: selleks et saaksid oma tööd segamatult teha, pidi kiusliku ametniku kuulsuse pälvinud Lõugasele maksma. Otsesõnu Lõugas raha ei küsinud, kinnitavad Postimehega eile vestelnud inimesed. Selle asemel esitas mees linna kooskõlastustest keeldumiseks üha uusi ja uusi põhjendusi.
«Piltlikult öeldes – kui tahtsid midagi ehitada ja tänavale oli selleks vaja panna ajutine liikluskorraldusmärk, siis alati leiti mingi uus nõue, mis oli nõuetega seoses täitmata,» kirjeldas Postimehega avameelselt rääkinud ja seetõttu anonüümsust palunud ettevõtja.
Ametniku suva
Tema sõnul sarnanes see puhtalt ametniku suva järgi valitud venitamistaktikaga, et ettevõtja elu võimalikult raskeks teha. «Lõpuks, kui sa isegi pärast korduvaid kooskõlastusi ja tagasilükkamisi selle loa said, juhtus ikka nii, et mingil hetkel ilmus sündmuskohale oma vana Toyota bussiga sõitnud Lõugas ise ja leidis mingi vea, mille eest sai trahvi teha,» kirjeldas ettevõtja. «Kas ei olnud mõnel töölisel vesti seljas või oli midagi muud otsitud. Põhjuse leiab alati.»
Nii on praktikast teada juhtumeid, kus ettevõte sai pärast tööde alustamist Lõugase osakonnalt umbes 100 000 krooni eest trahve. Et aga osa liikluskorraldusega seotud ettevõtteid on saanud Tallinna linnas segamatult ja sujuvalt tegutseda, ongi Postimehe andmeil ilmselt ka põhjus, miks kuulis kaitsepolitsei juba aastaid tagasi esimest korda võimalikust korruptsioonist linnavalitsuse transpordiosakonnas.
Kui kaitsepolitsei neljapäeval karmi ütlemise poolest tuntud Lõugase ametikabinetis läbiotsimise tegi, oli see suureks üllatuseks paljudele tema kolleegidele, kelle kaitsepolitseinikud mehe kabinetiukselt tagasi saatma pidid.
Põhja ringkonnaprokuratuuri teatel kahtlustatakse Lõugast sel suvel korduvas pistise võtmises selle eest, et ta andis Tallinnas liikluskorraldusprojektidele kooskõlastusi. Teisisõnu kahtlustatakse Lõugast raha küsimises oma tööülesannete täitmise eest.
Kahtlustused pistise andmises esitati kolme liikluskorraldusega tegeleva firma juhile, kes erinevalt Lõugasest juba neljapäeval tagasi vabadusse lasti.
Kolme firma juhid
Esimene kahtlustatav, teedeehituse, asfalteerimistööde ja äärekivide paigaldamisega tegeleva OÜ Tanner juht Peeter Salmu keeldus Postimehele Lõugase juhtumiga seotut kommenteerimast.
Teine kahtlustatav, ASi Signaal juht Ats Tamm möönis eile autoroolis teel Hiiumaale, et vestles neljapäeval kaitsepolitseinikega, kuid jutu sisust täpsemalt rääkima ei soostunud. Signaal on alates aastast 2005 Tallinna lepingupartner liikluskorraldusvahendite paigalduse ja hoolduse asjus. Leping kehtib 2012. aastani.
Kolmas pistise andmises kahtlustatavaks tunnistatu on OÜ Liiklusbüroo juht Janno Sammul, kellega Postimees eile kontakti ei saanud. Peale nende tunnistas Põhja ringkonnaprokuratuur kahtlustatavaks ka kõigi kolme mehega seotud ettevõtted.
Sammul töötas aastatel 1999–2005 Tallinna liikluskorralduskeskuses, kommunaalametis ja transpordiametis liikluskorraldajana.
Kahtlustuse kohaselt aitas nimetatud kolmik Lõugasel osta endale ralliauto väärtusega üle saja tuhande krooni. Lisaks olevat Lõugas saanud sularaha, mille suurus jääb alla paarikümne tuhande krooni.
Pistiseskandaalid Tallinnas
• Prokuratuur süüdistab Kesklinna valitsuse avalike suhete juhti Ivo Parbust pistise võtmises nii raha kui kinkekaartide näol endale ja sihtasutuse Jüri Vilmsi Sihtkapital kasuks. Kokku sai Parbus pistisena väidetavalt vara üle 980 000 krooni.
• Parbuse juhtumit uurides on esitatud süüdistus ka Elmar Sepale, keda süüdistatakse SA Jüri Vilmsi Sihtkapitali juhatuse liikmena Parbuse korduvale pistise võtmisele kihutamises ja sellele kaasa aitamises. Peale selle on sama kriminaalasja raames esitatud süüdistus pistise andmises endisele Kristiine linnaosa valitsuse ametnikule Aleksander Raidele.
• Kohtus on ka endise Põhja-Tallinna valitsuse linnamajandusosakonna juhataja Allar Oviiri väidetav pistisejuhtum, kus meest süüdistatakse selles, et ta võttis pistist, eelistades sõlmida linnaosa nimel töövõtulepinguid valitud isikutega.