Mõlemat meest kahtlustatakse suures ulatuses altkäemaksu võtmises mitme aasta jooksul. Enne esmaste menetlustoimingute tegemist ei ole võimalik täpsustada kahtlustuse sisu ja altkäemaksuks saadud summa suurust, teatas riigiprokuratuur. Täna on läbiotsimised ka Kaljuranna ja Kiili töö- ning elukohtades. Samuti otsitakse läbi mitu teist kohta. Praegu on kaalumisel, kas prokuratuur taotleb kohtult mõne kinnipeetava vahi alla võtmist. Tõenäoliselt selgub see homme, ütles riigiprokuratuuri pressiesindaja Kadri Tammai Postimehele. Tallinna Sadama turundusjuht ütles Postimehe fotograafile täna pärast kella 13, et Kiil ja Kaljurand on oma kabinettides ja nende juures on õiguskaitseorganite esindajad. Kella 14-15 vahel käis peakontori majas Tallinna Sadama nõukogu liige Hillar Teder. Kella 15 paiku majast lahkudes ütles Teder ajakirjanike küsimustele vastates: «Ega ma üleval korrusel ei käinudki, käisin ainult all sööklas suppi söömas. 1.30 maksis, väga hea supp.» Altkäemaksu andmises kahtlustatavana on kinni peetud kolm inimest ning sellele kaasaaitamises veel kolm inimest. Ükski ettevõte praeguse seisuga kahtlustust saanud ei ole. Kriminaalasja kohtueelset menetlust viib läbi kaitsepolitseiamet ja juhib riigiprokuratuur. «Korruptsioonil Tallinna Sadamas kohta ei ole ja on äärmiselt kahetsusväärne kui viidatud kahtlustused tõele vastavad. Tallinna Sadam on avatud ja teeb igakülgset koostööd uurimisorganitega tõe välja selgitamiseks. Minul ega nõukogul juhtumi kohta rohkemat informatsiooni ei ole kui prokuratuur seni avalikkusele on jaganud. Homme toimub nõukogu koosolek. Ettevõtte juhtimine ja igapäevane toimimine saab olema tagatud,» kommenteeris Tallinna Sadama nõukogu esimees Remo Holsmer. Tallinna Sadama endise ja pikaaegse nõukogu esimehe Neinar Seli sõnul tuli talle sadama praeguste juhtide Ain Kaljuranna ja Allan Kiili kinnipidamine suure üllatusena, kuna nõukogus on kõik asjad alati kollektiivselt läbi arutatud. «Ma olen hetkel Pekingis võistlustel ja ma ei oska seda kuidagi kommenteerida,» ütles Seli BNS-ile. «See on suur üllatus, et niisugune asi on olnud, oleks väga huvitav teada, et mis seal juhtuda võis.» Varem käis nõukogu Seli sõnul koos üks kord kuus. «Minu jaoks on see üllatus, me oleme kõik asjad kollektiivselt läbi arutanud, mitte ühtegi asja ei ole olnud sellist, mis peaks jääma nagu... Ja keegi ei ole käinud ka mingit asja nagu sosistamas või eraldi rääkimas,» rääkis Seli. Seli sõnul võivad antud sektoris kahtlused tekkida väga lihtsalt. «Sa pead seal kogu aeg väga valvas olema,» märkis Seli. Tallinna Sadama nõukogu liikme, reformierakondlase Kalev Lillo kinnitusel tuli talle sadama juhatuse liikmete vastu alustatud kriminaalmenetlus üllatusena. «Kuulen sellest teie käest esimest korda,» vastas Lillo kolmapäeval BNS-i küsimusele, kas ta oli teadlik, et Tallinna Sadama tegevjuhtkonna suhtes käib kriminaaluurimine. Lillo sõnul ei tundunud sadama tegevjuhtide tegutsemine oma töös kahtlane. Ta lisas, et olukorras, kus sadama kaks ainukest juhatuse liiget on kriminaaluurimise all, tuleb ettevõtte nõukogul kokku tulla ja otsustada ettevõtte edasise juhtimise küsimused. Endised Tallinna Sadama nõukogu liikmed Tiit Riisalo ja Veiko Tishler tahtsid paari aasta eest juhatuse liiget Allan Kiilit välja vahetada. «Minu soov oli peaasjalikult Kiili välja vahetada. Põhjus oli selles, et ta oli juba liiga pikalt ametis olnud ja ettevõte vajas värsket verd,» ütles Veiko Tishler BNSile. Ta lisas, et see ei olnud kuidagi seotud juhatuse liikmete altkäemaksu võtmise kahtlustusega. «Tahtsime lihtsalt värskemat pilku juurde tuua,» märkis Tishler. Kolmapäeval Tallinna Sadama juhtide Ain Kaljuranna ja Allan Kiili kinnipidamiseni viinud korruptsioonikaasuse uurimine ulatub aastasse 2009. Kui riigiprokuratuur kinnitas kolmapäeval, et suures ulatuses altkäemaksu võtmine toimus kahtlustuse järgi mitme aasta vältel, siis BNSi andmetel ulatuvad episoodid, mis on uurimise all, koguni aastasse 2009. Tishleri sõnul hääletas terve ülejäänud nõukogu nende ettepaneku vastu. Tallinna sadam opereerib viit sadamat: Vanasadam ehk reisisadam, kust väljuvad nii Tallinki, Eckerö Line'i, St. Peterline'i ja Viking Line'i alused, samuti kruiisilaevad ja jahid. Muuga sadam ehk Eesti suurim kaubasadam. Seal on võimalik lastida-lossida ja ladustada toornaftat ja naftasaadusi, sega- ja puistlasti ning külmutust nõudvaid kaupu, teenindada konteiner- ja ro-ro tüüpi laevu. Klientide hulka kuulub näiteks Vopak E.O.S, mille opereeritavad terminalid asuvad Muuga sadamas. Paldiski Lõunasadam ehk kaubadam, milles käideldakse peamiselt ro-ro kaupu, vanametalli, puitu, turvast ja naftatooteid. Olulised on ka uute autode transiit ja müügieelne teenindus. Paljassaare sadam ehk kaubasadam, kus käideldakse segalasti, kivisütt ja naftatooteid, kuid ka puitu ja kiiresti riknevaid kaupu. See on oluliselt väiksem, kui teised Tallinnas asuvad sadamad. Saaremaa sadam on reisisadam. Esimese kuue kuu andmed: ASi Tallinna Sadam esimese poolaasta müügitulu oli auditeerimata andmetel 53 miljonit eurot ja puhaskasum 20,8 miljonit eurot. Eelmise aasta sama perioodiga võrreldes oli käive 10 protsenti madalam, puhaskasum seevastu kolm protsenti suurem. Reisijate arv püsis esimesel poolaastal mullu sama perioodi tasemel, ulatudes 4,4 miljoni reisijani. Tallinna sadam on riigiettevõte, mille juhatuses on kaks liiget – Ain Kaljurand ja Allan Kiil. Nõukogus on: Remo Holsmer (esimees) Kalev Lillo Randel Länts Vallot Mangus Priit Paiste Pille Parind Jaanus Tamkivi Hillar Teder
Täna pidasid kaitsepolitseiameti töötajad altkäemaksu võtmises kahtlustatavatena kinni ASi Tallinna Sadam juhatuse esimehe Ain Kaljuranna ja juhatuse liikme Allan Kiili, teatas riigiprokuratuur.